Waardering is meer dan een schouderklopje

Volgens Van Dale hebben we het over ‘waardebepaling’ als we het over waardering hebben, of over ‘het op prijs stellen’. Beide definities klinken niet erg persoonlijk terwijl daar juist wel de kern ligt van waardering. Waardering is namelijk een van de belangrijkste behoeftes van een mens. In de behoeftehiërarchie van Maslow ligt het intrinsieke verlangen naar erkenning en waardering veel hoger dan de behoefte aan salaris of beloningen.
Het waarderen van medewerkers is dus veel meer dan het geven van salaris of bonussen. Het gaat erom dat de inbreng van een medewerker serieus genomen wordt, dat de medewerker gehoord wil worden en dat de talenten van de medewerker erkend worden. Hoe mooi is het om de kwaliteiten van je medewerkers te herkennen, erkennen én er een beroep op te doen?
 

Wat waardering van medewerkers kan doen met intrinsieke motivatie

Als waardering oprecht en gemeend is merk je dat direct. Je zelfvertrouwen krijgt een boost en je krijgt een gevoel van trots. Het waarderen van medewerkers heeft positieve resultaten voor zowel de ontvanger als de gever.
Werkgevers of managers die hun collega’s waardering geven zullen zien dat de werknemers meer betrokken raken bij het bedrijf waarvoor ze werken. Daarnaast zullen ze meer gemotiveerd zijn, zal hun inzet vergroten en zullen ze loyaler zijn.
Een tevreden medewerker is daarnaast een ambassadeur van je bedrijf. Dit heeft diverse voordelen. Denk hierbij aan meer klanten of aan nieuwe werknemers die enthousiast zijn geraakt om ook voor je bedrijf te komen werken.
 

3 voorbeelden hoe je intrinsieke motivatie stimuleert

Nu we het belang van oprechte waardering kennen is de grote vraag: hoe dan? Hoe kun je oprechte waardering tonen en hoe stimuleert dat de intrinsieke motivatie van je werknemers?

1. Compliment
Een compliment geven lijkt zo eenvoudig, een complimentje over het nieuwe kapsel van je collega is dan ook zo gemaakt. Maar kijken we naar complimenteren op inhoud in plaats van fysieke kenmerken, dan wordt het toch iets lastiger. Geef daarom bij het geven van een compliment ook altijd aan wat het voor jou betekent. Fout: “Mooi dashboard heb je gemaakt!” Goed: “Mijn complimenten over het maken van dit dashboard, op deze manier kunnen we veel efficiënter werken”. Zie je het verschil? Je geeft daadwerkelijk het effect aan van hetgeen je collega gedaan heeft en daarmee is je compliment veel waardevoller.

2. Meer verantwoordelijkheden
Het geven van meer verantwoordlijkheden aan werknemers lijkt misschien wat eng, het betekent soms dat je dingen uit handen moet geven die je zo gewend was zelf te doen. Het kan het je gevoel geven grip te verliezen. Tóch is het geven van meer verantwoordelijkheden een van de mooiste vormen van waardering die een werknemer kan krijgen. Je geeft hiermee namelijk aan dat je het volledige vertrouwen in die persoon hebt. Medewerkers ervaren dit dan ook zeker als waardering voor hun inzet. Zorg er wel voor dat deze extra verantwoordelijkheden wel passen binnen de kennis en kunde van de collega. Anders kan het worden ervaren als een extra druk en werkt dit averechts op het werkklimaat. Houd er wel rekening mee dat niet iedereen hetzelfde is en dat niet iedereen wil of kan meedenken in bepaalde beslissingen. Laat de medewerkers daarom zelf kiezen of ze actief willen meedenken in beslissingen.

3. Cadeautje
Het geven van een cadeautje aan je werknemers levert ook waardering op. Heeft je team extra hard gewerkt of overuren gemaakt om een project op tijd af te ronden? Geef ze een cadeautje als blijk van waardering. Dit kleine gebaar heeft minstens twee positieve effecten 1) De medewerker is verrast door het gebaar en 2) Het thuisfront is blij. Dit zit namelijk zo, de partner krijgt niet veel mee van wat er speelt op de werkvloer, en ziet voornamelijk dat de werknemer het bijvoorbeeld erg druk heeft of veel moet overwerken. Als de werknemer dan thuiskomt met het cadeautje ziet de partner ook dat de extra inzet wél gewaardeerd wordt. ​Tezet heeft een groot aanbod aan presentjes voor personeel en relaties. Doe inspiratie op en blader door de mogelijkheden.
 

Wat kan waardering voor jouw bedrijf betekenen?

Tezet is gespecialiseerd in het geven van oprechte waardering. Dat doen we al bijna  dan 20 jaar en hier krijgen we energie van. Ben je benieuwd hoe we jou kunnen helpen met het tonen van waardering aan je personeel of collega’s? Neem vrijblijvend contact met ons op want we denken graag mee.
Benieuwd geworden naar het complete aanbod van Tezet? Neem een kijkje in onze Relatiegeschenken shop. Of in onze Sint en Kerstshop, met de feestdagen voor de deur. Door de personalisatiemogelijkheden maak je de waardering nóg groter!